Recensie ‘De Spiegel – tijdschrift coaching

Graag jouw reactie op het boek ‘De Spiegel’

TVC : Tijdschrift voor coaching

De Spiegel
Krachtig coachen vanuit gestalt- en oplossingsgericht denken met aandacht voor zelfreflectie
Chris van Dam. Academia Press, 2013. ISBN 139 78 903 8220628 (San: check ISBN aub)

Als je coach bent, ontkom je niet aan een van de belangrijkste aspecten van coaching: zelfreflectie. Zowel je coachee als jijzelf als coach doen er goed aan regelmatig te reflecteren. De coachee omdat het helpt beter en grondiger door het proces te gaan, jijzelf als coach omdat het je simpelweg een betere coach maakt. Je hebt daar verschillende manieren voor. Chris van Dam heeft in zijn boek ‘De Spiegel’ de ruimte genomen dit onderdeel van coaching in een breder perspectief te plaatsen en met een op het eerste oog simpele techniek te voorzien van concrete handvaten voor iedere coach.

Het boek ‘De spiegel’ heeft als ondertitel “Krachtig coachen vanuit gestalt- en oplossingsgericht denken met aandacht voor zelfreflectie”. Door het thema zelfreflectie in een breder kader neer te zetten, breek je door het cliché van ‘ja, maar dat weten we wel’. Want inderdaad, de meeste coaches weten dat zelfreflectie een belangrijk onderdeel van het proces is. Maar hoe geef je dat vorm in je begeleidingstraject? Het boek is opgebouwd uit drie delen. Deel 1 bespreekt de kaders van coaching: wat is het, wat is het verschil tussen personal coaching en teamcoaching en wat zijn de basisuitgangspunten? Deel 2 gaat in op de aanloop naar de spiegel en de spiegel zelf. Wat zijn de bouwstenen van een begeleidingstraject, waarom is verbinding zo belangrijk, hoe zorg je voor een concrete contractering en doelstelling. En uiteindelijk twee hoofdstukken waarin de auteur ingaat op de aspecten van de spiegel en een mogelijke uitwerking van het proces waar je doorheen gaat als je de Spiegel zo concreet inzet. Deel 3 gaat over inspirerende denkkaders: het eerder genoemde gestalt- en oplossingsgericht denken.

Van Dam schrijft vanuit een sterke persoonlijke visie, en dat maakt het boek heel toegankelijk. Hij neemt de ruimte zaken concreet te maken en tools te beschrijven zodat je een idee hebt hoe dit zelf toe te passen in je praktijkvoering. Veel denkbeelden en begrippen zijn absoluut niet nieuw of wereldschokkend. Dat neemt niet weg dat dit boek dieper ingaat op het belang van (zelf)reflectie dan de meeste andere boeken. En dat is een meerwaarde. Aan het einde vind je de ‘toolbijlagen’. Sommige van de uitgewerkte tools zijn wat bekender, zoals werken met de schaalvraag. Maar een andere tool maakt weer een vertaalslag: Schaalwandelen is voor mij redelijk onbekend. De toolbijlagen geven je wederom handvaten om de aangeboden denkkaders in de praktijk te brengen. In het boek staat daarover: “Tools maken deel uit van het begeleidingstraject, niet meer of minder”. Deze zin omschrijft niet alleen de bijlagen, maar ook vooral de visie van het boek: hoe je zaken aanpakt, heeft invloed. Maar het is voor je intentie en de visie waarmee je te werk gaat, die doorslaggevend zijn voor een succesvol begeleidingstraject.

Marjolein Boeren, kinesiologisch coach

7 thoughts on “Recensie ‘De Spiegel – tijdschrift coaching

1. Hey Chris, proficiat met je boek!!! Ik heb de proefdruk alvast met veel enthousiasme gelezen en zal dit zelf in de praktijk ook zeker hanteren!

2. Heb het geluk gehad de proefdruk te mogen lezen.
    Het boek is zeer aangenaam om te lezen. Duidelijk en begrijpelijk geschreven.
    Het leest vlot en het is een boek waar je geregeld naar terug kan grijpen.

Mooi hoe Chris het Gestalt- denken en het Oplossingsgericht werken combineert.
    Vooral de concrete oefeningen in het laatste deel van het boek zijn zeer nuttig voor coaches.

Zowel de beginnende coach als de meer gevorderde coach komt aan zijn trekken in het boek.
    Chris is erin geslaagd een boek neer te zetten dat twee invalshoeken verenigt.
    De praktische toepassing aan de hand van uitgeschreven tools in het laatste deel van het boek maakt duidelijk hoe je dit gegeven in praktijk kan toepassen.
    Chris is erin geslaagd om op een bevattelijke manier er zijn ding van te maken, en daarbij respect te houden met de bestaande theorieën en modellen.

Ik wil alvast een echt exemplaar kopen als het klaar is.

3. Chris, via Romeo kreeg ik de link naar dit blog. Ziet er goed uit!
    Als teamcoach op een leerafdeling in de GGZ ben ik heel benieuwd naar je boek, jammer dat we nog moeten wachten tot april 🙂

4. Chris, dit boek is zoals ik jou gedurende al die jaren heb mogen leren kennen als collega, maar vaak ook als mijn toeverlaat als ik advies wil… krachtig, tot in de puntjes uitgewerkt en zeer praktisch.. geen holle woorden maar duideijk weten waar je naar toe wil en hoe jij dit alles ziet binnen een goed doordacht kader. Het boek mag er wezen en ik ben er best trots op dat je het geschreven hebt. Proficiat ! Chris De Rijdt

5. Dag Chris,
    Tof boek, echt waar. Ik heb al een deel uit en wat ik tot nu toe gelezen heb vind ik duidelijk geschreven en ook bruikbaar in het onderwijs.
    Succes donderdagavond, je boekvoorstelling.